Wednesday, June 8, 2011

1st entri BENGKANG ROTI =D

Salam..

Ibarat seperti mahu memberi nafas baru dlm hdup sendiri, aku bt ler blog baru ni. Blog kali ni sungguh aku nak buat macam jurnal hidup aku yg rasanya lebih memberi manfaat. Seblom ni korang2 yg penah baca blog aku mesti rasa nak muntah hijau sbb sumpah blog aku tu meraban jer. hehe...

1st entri aku dlm blog ni mestilah pasal BENGKANG ROTI yang korang bising2 tu kan.. hish korang nih... xpelah. btw.. ini resepi mak aku tau. so sesaper nk try bt tu btla dgn bersungguh2. ai ni xpndai msk pun tp hentam sajelahbuuu...

oke.. meh ler aku tulis resipinyer kt cni.. hope korang dpt buat dgn baik!


Bahan2:

- Roti putih (aku guna Gardenia) - 1 buku kecil (cerai2kan then rendam dgn air sejuk kejap bg kembang)
-Gula - 1 1/2 cwn (kurg gula kurg manis. byk gula byk manis!)
-Santan - 2-4 cwn (lg byk santan, lg lemak, lg sedap!)
-Susu cair -2 cwn
-Telur -2 biji (dipukul & campur sedikit esen vanila serta gula dan aku cmpur oren sikit)
-Air (ni korang agak2 ler yg bubuh kat roti tadi haa...)

Cara membuatnya:

1. Masukkan roti yg telah bercerai dan dh korang rendam tu kat dalam loyang.
2. Masukkan gula dan gaul rata. Biarkan sebentar.
3. Masukkan santan, susu cair, telur dan gaul rata.
4. Bakar pada suhu 180 darjah celcius (betul ke aku eja ni? lantak ler. korang sendiri paham la). Bakar lebih kurang 40 minit - 1 jam. (Nak check nt korang cocok2kan dgn lidi.. ala.. cm korang bt kek tu.)

**Boleh tambahkan kismis, kurma, or buah2an ikut suke hati korang lah yer...

SELAMAT MENCUBA!

psst... : baca BISMILLAH dulu seblom buat tu yer. Moga2 dpt berkat.. =)

No comments:

Post a Comment