Thursday, August 11, 2011

Roti Nugget...


Salam. 11 Ramadhan. Hari ni mari kita masak roti nugget. Tak payah la sgt beli kuih kat bazaar Ramadhan yg akhirnya mmbuat korg kaciwa. Tak semua la. Ada la seturn2 kedai yg ko akan rasa mcm nk bakar kedai dgn tuan2nya sekali.

Sebelum nk tgk resipi. Meh tgk qopenyer dulu. Inilah qopenyer roti nugget. Thanks to Afiza mom, Mak Cik Zaharah 4 this recipe. Kalau tak aku main letak telur celup bread crumb. Haha..


Selak resipi mudah ni.....

Bhn2:

- Roti (aku guna Gardenia-td aku bt 3 keping roti ja so divide 2 jd 6 la dpt)
- Bread crump (aku guna kaler oren)
- Tepung jawi
- Telur (dipukul)
- Bawang putih 2-3 ulas sahaje (cincang halus. tumbuk guna lesung jelah senang cita)
- Garam
- Serbuk perasa or guna jelah kiub pati ayam

Cara nak buat:

1. Campurkan bawang putih, garam, serbuk perasa dlm telur yg dh dipukul tu. Kacau sebati.
2. Masukkan tepung jawi. Pandai2 la agak. Jgn smpai pekat sgt.
3. Potongkan roti kpd 2 bhgian. Biaq jd 3 segi mcm kt dlm gmbq tu or if nk bt bentuk apa pun suketi la korang.. Celupkan dalam bancuhan tepung ngan telur td, pastu gaulkan dalam bread crumb tu okay.
4. Goreng dgn myk yg dipanaskan. Api jgn kuat sesangat. Kang hangit. Gorengnya kejap je tau.
5. Siap.. boleh la korang mkn smbil tengok TV!

**mostly aku main agak2 ja ni sebenaqnya. so korang pandai2 la ek. aku xbg detail nih tau. sorry!

SELAMAT MENCUBA!!

No comments:

Post a Comment