Sunday, July 31, 2011

1st day of Tarawih


Date: 31 July 2011 (Sun)
Place: Surau Al-Husna, Tmn. Padi Mas (surau kat rumah Chu)
Time: 8.30 - 10.05 malam
Rakaat: 8 saje =)

Amacam? Korang tarawih kat mana? Eh.. aku bukan nak riak laa.. Saja nak share.

Masa tarawih tadi. Ni samada aku nak gelak or istighfar pun konfius da..

Ada sorang budak ni.. Astaghfirullah... boleh dia berjalan-jalan I mean ronda-ronda tengah jemaah wanita ni duk khusyuk solat. Selamba dan happening lagi (nampak sgt aku dh xdpt nk khusyuk time ni). Mana taknya... sambil dia lalu depan sejadah tmpt sujud aku sambil dia perhati muka (dahla quite lama). Surah Al-Fatihah aku pun dah fly kemana pun kejap2 nak ulang. Haih. Sabar jelah..

Ingatkan satu round ja dia buat gitu. Jemaah wanita masa tu 2 saf ja. Surau kecik dan kawasan rumah banyak non-muslim pulak...

Dah masuk rakaat kedua aku ingat budak ni dah hilang... sekali kau... dia melintas gumbira depan aku. Mak ai.... memang lost terus Al-Fatihah aku. Sabar jelah wahai hati.. Budak-budak... Tu jalah yang mampu aku kata dalam hati..

Masa stop antara solat tu.. dia hilang. Maka aku pun tak dapat la nak tau ni anak sapa. Maybe Mak dia xdak sini kot.. Dia mai ngan apak dia ka kan.. Huhu.. (assumption)

Dah tengah solat.... dia mai lagi... aku xsure la org lain apa macam tapi aku dalam hati beristighfar jalah. Terbang melayang semua. Haha... Dekat2 nak rukuk, aku ternampak (ternampak okay) dengan ekor mata yang budak ni duduk hujung saf belah kanan aku. Dlm hati 'janganla dia mai dekat aku time2 nak rukuk ni. kang mana la pulak aku nak rukuk. sekali hentak kepala dia kan ka kes naya tu..' (mmg tak khusyuk dah..)

Fuhhh... mujur dia lalu cepat ckt. Yang aku pun duk risau jgk nak2 dia buat macam 'bus pick-up' kat sejadah mak aku kang sbb mak aku duk hujung sekali belah kiri, sebelah aku ja then sebelah kiri mak aku dah takdak org. Mujur dah lepas budak ni.. Haih.. bikin cuak orang ja.

Time paling tak tahan bilamana tibanya waktu sujud. Kepala aku ni rasa macam sikit2 nak terangkat. Tau sebabnya? Risau sungguh kang budak ni lalu sekali dia main pijak2 kepala aku sebab terdengar bunyi tapak kaki dia tengah berlari riang-ria xjauh dari aku. Memang risau. Rasanya time tu dia kat saf lelaki yang dipisahkan oleh tirai.

Dah habis tu and dia ada kat situ. Tok dia terus sambaq letak kat hujung and Toknya pn ubah tempat ke hujung sbb nak control cucu sambil solat. Cemana tu?

Macam2 hal...

Balik dari situ, kat rumah Pak Su kecoh cerita pasal budak ni. Aku, Mak, Chu, Chah laa yang kena kan.. Hahaha.... Rupanya DikBang, DikDik and Nabil pun kena jgk dgn budak ni.. Kan depa duk saf belakang sekali. Haih.. kesian, kena kacau!

Apa2 jalah.

Yang aku tau, bukan aku sorang ja xkhusyuk, ramaiii lagi.. Budak.. budak...

Tetap... apapun Alhamdulillah... 8 rakaat plus 3 rakaat witir enough la for the 1st night kan?

Dan.. ada Abah ngan Pak Su cerita pasal Imam tadi. Macam interesting tapi aku xpaham pucuk pangkal cerita so baik aku takyah cerita.

Tido2. Esok sahur.

=)

No comments:

Post a Comment