Saturday, July 30, 2011

Salam Ramadhan! =)


Ehem.

Ingat malam nanti baru nak update fasal Ramadhan but now dah rasa macam excited nak masuk Ramadhan.

Seriously Ramadhan kali ni macam Ramadhan pertama. Every Ramadhan since before macam kelam. Maybe sebab rasa kat hati ni diinjak-injak oleh rasa keinsafan. Meski sedikit namun tetap ada.

Lagipun malam ni insya-Allah tarawikh so I can't spend more time in front of the laptop. Yang pasti banyak agenda untuk masuk ke bulan penuh rahmat tu.

Mari kita renung sejenak, bagaimana nasib saudara-mara kita yang sedang bertarung nyawa? Ramadhan ini erti apa untuk mereka? Aku pasti, Ramadhan mereka pasti lebih bermakna.

Kita kat bumi Malaysia ni cuma perlu bertindak melawan nafsu, nafsu, nafsu tetapi nasib mereka perlu melawan musuh.

Apalah kesalahan anak kecil yang tidak mengerti apa-apa. Hati manusia, ada hitam ada putihnya. Di sebalik tentera zalim itu, aku tak pasti hati mereka seperti apa. Aku doakan terbayang di wajah mereka.. wanita-wanita yang mereka kasari itu akan terlihat seperti isteri-isteri mereka. Si tua yang mereka perlakukan akan terlihat seperti ibu bapa mereka. Anak-anak yang mereka bunuh itu.. seperti anak-anak mereka... Ya Allah.. tunjukkanlah jalan keinsafan kepada mereka. Sekurang-kurangnya doa ini aku titipkan agar lebih ramai manusia berhati batu berubah menjadi manusia berhati bersih.

Cukuplah takat tu. ---- sambil dengarkan Hold My Hand from Maher Zain.

Mungkin kita gembira, kerana after Ramadhan Syawal menjelang. Tapi kita lupa bahawa Ramadhan yang akan kita lalui bulan yang penuh dugaan yang menduga manusia jenis apakah kita ni. Jangan kita lupa wahai saudara-saudara.

I'm just sharing what I feel.. Manusia perlu saling mengingati kan? Sesama Islam lagi pula.

I'm just trying to change. I have no reason why I need to change in this such hurry way. Of course it is not about marriage. It is still far away from my mind. It's just something that we need to know, we need to do, we need to prove.

Allah melihat usaha, bukan natijahnya semata.

Until now.. macam ada saja dugaan tapi Alhamdulillah perlahan-lahan langkah diatur tu kian menenangkan jiwa yang sudah kian lama parah ni..

'You'll never reach perfection because there's always room for improvement. Yet all the way to perfection you'll learn to get better'-Hlovate

SALAM RAMADHAN! Good manners in Ramadhan everybody =)

No comments:

Post a Comment